Mina watervallen tour was echt Geweldig!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse en Rolien Knopper - WaarBenJij.nu Mina watervallen tour was echt Geweldig!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse en Rolien Knopper - WaarBenJij.nu

Mina watervallen tour was echt Geweldig!!!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Rolien

02 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 1
Het afscheid van Linde was iets later geworden dan gepland, dus het opstaan op de eerste dag ging vrij moeizaam. Maar ach, met zulke leuke dagen voor de boeg heb ik mezelf toch uit bed getild. We zouden om half acht vertrekken, maar dit werd uiteindelijk kwart over ach, mmm had ik toch nog iets langer in bed kunnen liggen ;)…
Na een rit van drie en een half uur, terwijl je het gevoel hebt dat je op een paard zit (de weg is zo enorm slecht), ben ik niet wagenziek en aangekomen in Albina. Hier laadden we al onze spullen in de boot en ineens was de boot ruim een uur weg. Hij moest tanken.
Na anderhalf uur te hebben gewacht gingen we in de boot. Nouja boot…. Een uitgeholde boomstam. Laat deze dan na vijf minuten helemaal vol lopen met water. Je leest het goed, we gingen een toch te gemoed van ruim vijf uur met een LEKKE boot! Daar gingen we dan, met emmers en flesjes het water uit de boot scheppen. Uiteindelijk improviseerde onze gids met vuilniszakken en was de boot ‘redelijk’ droog.
De bootsman moest thuis in zijn dorp nog wat spullen afleveren, wat vervolgens ook weer ruim een kwartier duurde. Hier lagen ze zich te baden in het water en stonden ze de afwas te doen in de rivier.
Het is laag water dus er zijn veel stroomversnellingen waar je tegenin moet varen. Erg leuk! Het uitzicht was geweldig. Overal groen en grote, hoge bomen. :D..
De lucht betrekt, je zit in een open boot en dan: Tropische stortbui! Koud…. Ongelooflijk ik had het steenkoud, dus ja mams ik kon op dat moment de nachtvorst van Nederland voelen! Daarna schijnt de zon en na een uurtje ben je weer op lichaamstemperatuur, maar dan rond half zes in de verte: weer donkere lucht vervolgens zie je niets meer! Een gordijn van regen… en daarna scheen de zon niet meer, conclusie: Steenkoud en verkouden in Suriname :)..
Na meer dan vijf uur kwamen we dan eindelijk, op de rand van het donker worden aan bij ons kamp: Wadaa. Hier moest je een ‘luxe’ hut delen met iemand en ik ben eigenlijk rechtstreeks doorgegaan naar de bar, het was wel slalommen tussen de dikke padden door, maar dat had ik nog wel over voor een paar biertjes. Na het eten ben ik heerlijk gaan slapen!
Dag 2
Je doet de deur open… en dan denk je: Wauw! Wat een uitzicht! Er varen bootjes met kinderen langs. Allemaal in uniform op weg naar de school vlak bij ons. Je hoort alleen maar het geluid van bootjes en dieren. Af en toe komt er iemand van de groep langslopen, maar verder is het stil. Vlak voor een kleine stroomversnelling zit ik in het gras te genieten van de natuur. Ja… Ik wist niet dat ik dat zo goed kon ;)..
Op de planning stond een toch naar de door onze gids pas ontdekte mina waterval. Het water stond in de kreek zo laag dat we helaas niet konden gaan. Koemaloe, onze gids, heeft de ooms en een neef van hem gestuurd om een pad maken in het oerwoud zodat we de volgende dag wel konden gaan.
Dus gingen we deze dag een stroomversnelling opzoeken, Apoera. Hier mochten we ook zwemmen. Je moest je zelf onwijs goed vasthouden anders werd je zo meegetrokken. Ik lag daar heerlijk in het water en de visjes happen heerlijk in je benen.. ook de krabbetjes liepen gezellig over de stenen. Ik overwin nog eens mijn angsten! ;)…
’s Middags hebben we heerlijk bij het kamp gegeten en daarna heb ik lekker geslapen. Om half vijf gingen we naar het dorp waar onze gids vroeger woonde. Loka Loka. Hier leefden ze echt nog als veertig jaar geleden. Erg indrukwekkend om te zien. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Mensen leven in houten hutjes. Eten en maken cassave, soort broodachtig iets. Er waren kleine aapjes die cola dronken en tegen je op klommen. En na een half uur had ik alle kinderen om me heen. Misschien krijg je door de foto’s een betere indruk. Het was in ieder geval geweldig om te zien hoe deze mensen leven en ook om te zien hoe gelukkig ze zijn! Terug op ons kamp aangekomen weer flink aan het bier gezeten en daarna naar mij bed gerold.
Van bier moet je uiteraard plassen, dus om half twee moest ik zo nodig plassen dat ik toch echt mijn bed uit moest. Hup.. met een zaklampje naar de wc’s… damn wat vond ik dat eng! Overal hoor je beestjes en ik hoorde iets in de douche. Nadat ik had geplast ben ik keihard terug gerent en onder m’n klamboe gaan liggen hahaha! Held op slippers in het oerwoud!
Om kwart voor zes kwam mijn hutgenoot vertellen dat er een hele giftige slang in de douche zat en dat Koemaloe hem gevangen heeft en doodgemaakt. Ahaaa, fijn dat was dus wat ik hoorde die nacht!
Die nacht had ze me ook al twee keer wakker gemaakt, omdat ze dacht dat er een vleermuis in het huisje zat. So What… natuurlijk zitten er beesten, maar ze doen helemaal niets! Slaap gewoon lekker verder!
Ik werd dus een beetje chagrijnig van de slechte nachtrust, maar ben heerlijk in de zon gaan zitten, genieten van het uitzicht en voelde me weer helemaal gelukkig.
Dag 3
Vandaag was het dan zover. Eerst driekwartier varen en dan anderhalf uur lopen naar de waterval. Dan kom je daaraan en moeten we na een kwartier varen al uitstappen. Vervolgens loop je het oerwoud in achter drie bruine mannen aan met kapmessen en een geweer. Het water stond zo laag dat we ruim een half uur varen eerder uit moesten stappen. Dit betekende ook dat we pas na drie en een half uur aankwamen bij de waterval. Het was niet gewoon wandelen nee, god dat had ik gedacht. Het was klimmen en heel erg zwaar, maar goed Paps en mams, bedankt voor al die bergtraining van vroeger ;), waren ze toch nog ergens goed voor.
En ja mam ik moet toch bekennen, bergschoenen waren geen overbodige luxe geweest. Jeetje op je gympjes! Maar niet klagen, een van die bruine mannen liep op zijn blote voeten.
Boven in de waterval was een natuurlijk jacuzzi waar we in mochten liggen.
Bekijk de foto’s maar van de tocht. Het was echt onwijs mooi in het oerwoud! En ja pap er waren mieren zo groot als je tenen! Deze zijn giftig, gelukkig had ik schoenen aan :D..
De terugweg mocht ik met de twee ooms van Koemaloe mee. Ik liep namelijk wat sneller dan de rest en had geen water meer. De terugweg rende we door het bos. Met een bruine man met een geweer voor me en eentje met een kapmes achter me voelde ik me toch wel erg veilig :D…
Terug in de boot hoorde ik ineens een knal! Ja hoor de bootsman voor ons schoot een jaguar neer! Een heel zeldzaam dier in Suriname. We zagen hem weg hinken dus hij had hem wel geraakt, maar niet goed genoeg.
’s Avonds hadden we na ruim zes uur wandelen extreme dorst. Laat dan na tien liter bier het bier op zijn. Laat ik dan het goede idee hebben om aan de overkant bij de discotheek nog een krat bier te halen. Met koemaloe in de boot mee naar de overkant. We drie mensen in de discotheek waren. Twaalf liter bier verder zijn we toch maar gaan slapen.
De volgende keer neem ik een eigen hut! Weer ’s nachts de hele tijd wakker om niets.
Dag 4
We zijn terug gevaren en hebben nog wat dorpen bekeken. Niet zo indrukwekkend als de vorige keer. Ik heb heerlijk geslapen in de boot en vervolgens ook nog in de bus!
Het waren vier heerlijke dagen!
Eenmaal thuis aangekomen om half acht heb ik lekker gegeten en daarna ben ik met Maurice gaan stappen.
Hier de volgende keer meer over ;)…
Bedankt voor jullie lieve mailtjes.. Nee Patric het is niet iets TE gezellig ;) hahaha..
Carolien zet hem op vandaag met hockey! Een overwinning is ook wel leuk…
Wat leuk Gina dat je de site hebt gevonden…
Het gaat jullie allemaal goed in het koude kikkerlandje..
Ik ga vandaag heerlijk met de boot varen en naar dolfijnen kijken!

Dikke kus van mij



  • 02 November 2008 - 11:16

    Sjonnie:

    He Meissie,

    Je was weer in de landje. Lees da je een mooi tripje heb gehad. Alleen niet van die familie gezien, en al helemaal niet van die mooie bosnegers. Volgende keer alleen wel een plakzetje mee voor de gaaties in de boot denk ik. En misschien van die dopjes voor de oortjes. Of een knuppeltie. Maar zei blij da je weer in de huissie ben.

    Groetties en tot de later maar weer.

  • 02 November 2008 - 11:21

    Patricia:

    Hey Ils,

    Ziet er allemaal weer super uit zeg! Ik moet toch echt even vragen wat die man op foto 6 aan het doen is... Misschien wil ik het niet weten, maar mijn nieuwgierigheid overwint toch... ;-)

    De wandeltochten zijn dan misschien wel even afzien, maar uiteindelijk toch echt de moeite waard. Dat maakt de tocht zelf ook eenmooie herinnering. je hebt het tenslotte toch maar even gedaan!!

    Nou, veel plezier daar! We wachten weer op de nieuwe verhalen en foto's.

    Bye bye!

    Grtz,
    Patricia

  • 02 November 2008 - 16:43

    Mamsie:

    Hoi Moppie,

    Wat heb jij weer een boel gezien en ervaringen opgedaan. En dan nog zelfs 2 complimentjes aan mijn adres :-)

    Bergschoenen, nee die wilde je niet mee, terwijl ze op zolder staan. Maar goed, de gympjes doen ook wel goed dienst toch?

    En nu opeens toch blij zijn met onze bergwandelingen in het mooie Oostenrijk. Fijn dat je dit toch wel hebt kunnen waarderen :-) En dat je er nu je voordeel mee doet.

    Leuke foto's en filmpjes, het geeft nog even een beter beeld.

    En van dat hondje, laat het toch maar daar hoor. Geen huisdieren is toch wel makkelijk voor als we de hele dag er niet zijn.

    Liefs van ons beiden.
    En een dikke knuffel. Tot het volgende bericht maar weer

  • 03 November 2008 - 08:40

    Pap:

    Leuk om je verslag te lezen. Je hebt weer van alles meegemaakt.We krijgen best wel een duidelijk beeld van de dingen daar zoals ze zijn. Dat komt door de manier van schijven en natuurlijk ook de foto's.
    Hopelijk kun je nu wat slaap inhalen na je 1e trip. Een paar dagen werken en dan weer op pad! Een nieuw avontuur tegemoet. Je boft toch maar dat je geen hele dagen hoeft te werken. Dat doen wij wel, hadden we maar beter op school moeten presteren. (grapje).
    Nou geniet er van, we horen wel weer wat van je.
    Doei!!!!

  • 03 November 2008 - 13:12

    Ria:

    erg leuk je verhaal, en spannend met die slang ben je niet bang voor al dat ongedierte het is daar wel mooi bij de waterval, en denk er omniet te veel bier drinken he niet goed voor je conditie groetjes en nog veel plezier Ria

  • 03 November 2008 - 21:47

    Lonneke:

    Hey meis!

    Jeetje, wat een verhalen heb jij elke keer! Je houdt je site goed bij hoor! Geniet er lekker van en wij trekken op het moment best wel veel op met Bo!

    Liefs!

  • 05 November 2008 - 07:30

    Lia Oudshoorn:

    Hoi Ilse, Op de site van Lieke en Lonneke las ik dat jij ook een reis ging maken. Ik heb je opgezocht en gevonden. Wat leuk zeg om ook jouw reisverhalen te lezen. Geniet ervan! Groetjes, Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse en Rolien

Rondreizen door Zuid-oost Azie

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 62715

Voorgaande reizen:

10 Februari 2010 - 06 Augustus 2010

Rondreis door Zuid-Oost Azië

10 Oktober 2008 - 22 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: